welcome

Friday, November 28, 2008

pernikahan sulit [ part 9 ]


“I tak suka sangat design you this time. Banyak yang berserabut. Theme you pun kurang jelas. Colour yang you gunakan tak variasi. Next time, make sure you more prepared sebab kerjakerja you before ni semuanya bagus. Anyway, isn’t bad all the way, I like your skill, your style…” komen Sir Wong sekejap tadi agak membebankan aku.

Aku susun semula lakaran lukisan multimedia yang aku buat penat‐penat sejak dua minggu
lepas elok‐elok dalam fail khasnya sebelum aku tutup dan tindihkan atas helaian kertas lain. Tali leher hitam kemas, aku buka sedikit. Lemas dipakai sejak pagi tadi sampai sekarang.

“Janganlah masam sangat…” Nadia sapa aku di sebelah. Aku tak jawab. Muka kecewa masih
membaluti raut aku.

“You are good tapi mungkin this time Sir Wong saja nak kritik you lebih…” aku diamkan lagi.


Telinga aku dengar saja gadis di sebelah ini berkata. Sekejap‐sekejap aku mengerling lihat
tangan dia yang juga sedang susun sesuatu dalam beg dia.

“You know what, I selalu surprised when you buat presentation. You will came out with
something more fresh. That’s what I like you most…” Nadia pancing lagi. Kali ini aku tersenyum memandang dia.

“You kalau bab nak pujuk I, memang bagus…” aku nada sinis tapi tersenyum. Nadia ketawa
kecil.

“Betul, I tak tipu. You tanya Linda, betul tak Linda?!” Nadia tiba‐tiba jerit kepada Linda yang
duduk agak terkebelakang dari kami.

“Ya! Betul! Aku setuju!” ah! Entah dengar entah tidak si Linda, alih‐alih menjawab.


“Stop it…” aku nada bergurau. Kemudian aku tersandar semula di kerusi.


“Hey sexy…” aku tak terkejut tapi senyum lihat Intan. Memang gedik gadis itu kalau menyapa
aku. Sepuluh jari di dua tangannya bermain‐main di tepi komputer riba aku.

“I love your suit.. jarang nampak you pakai smart macam ni…”


“Thank you.. Sir Wong suruh pakai suit so I pakai je… sponsor je..”


“Realy? Alah.. you pakai apa pun will still look nice…” Intan puji lagi. Aku sengih‐sengih.


“Wait‐wait… You all komplot nak kenakan I ke?” aku tanya sinis, sekejap pada Nadia kemudian
pada Intan semula.

“Mula‐mula Sir Wong, lepas tu Nadia, sekarang you…”


“You deserve more, baby…” Intan kenyit mata. Aku gelengkan kepala tak faham dengan
perangai si dia yang seorang ini.

“Ok ladies and boys, that’s all for today, Hafiz, its your turn tomorrow. Make sure you datang…”
semua mata tertumpu ke arah suara Sir Wong yang memenuhi ruang kelas. Masing‐masing mula menyibukkan diri mengemas itu ini padahal aku seorang yang membuat kerja. Ah! Letih! Aku lihat jam di tangan yang sudah ke pukul 2.30 petang. Semua sudah keluar dari bilik.


Aku lihat belakang, ada Intan, Linda dan Vinc yang entah sedang berbual apa. Faris, Rizuan, Hafiz dan Fahri; empat lelaki ini aku tahu sedang asyik sibuk tentang motor Scrambler. Aku bangun menuju ke belakang. Cuba‐cuba menyelit mahu tahu apa isi cerita mereka.


“Cerita tak ajak…” aku sapa. Semua memandang.



“Fahri nak join scrambler freestyle competition end of next week…” Faris menjawab sebelum
aku beri soalan.


“Sounds cool.. dekat mana?”



“Johor…” Fahri jawab.



“Johor?”



“Pasir Gudang…”



“Dekat dengan rumah I…”



“Betul?”



Aku anggukkan kepala, punggung aku menyandar di meja, mata pandang Fahri.


“I nak ajak dia orang ni ikut…”


“Gua tak boleh bro, minggu tu gua ade hal dengan Liana… dia dah ajak gua celebrate birthday
mummy dia dekat Fraser…” Rizuan beri alasan.

“Aku tak tahu lagi tapi rasanya macam tak free. Kalau this week aku ok lah…” Faris mencelah.
Hafiz diam. Dua keningnya terangkat. Senyum panjang.

“I ajak you je lah.. boleh?” Fahri tiba‐tiba tanya.


“I? I tak minat sangat motor‐motor ni tapi boleh juga…” aku bagi jawapan yang bukan
muktamad. Fahri tersenyum. Bimbit aku berbunyi. Aku alihkan tubuh pandang ke arah lain.

‐ Han, I tunggu you dekat bawah. Jangan lambat sangat, sayang…


Aku membulat mata. Terkedu baca kiriman dari E’zham. Berdebar jantung aku. Lama mata aku
terpaku pada ayat itu. Terfikir apa benar itu dari E’zham.

“Ermh.. beb, Im outta here.. E’zham dah tunggu I kat bawah…” aku jawab seraya
ambil barang yang adanya di atas meja. Computer riba yang aku pinjam dari E’zham, talinya aku gantungkan di bahu.

“Take care Han!” aku dengar suara Fahri tapi aku tak menjawab. Hanya tangan kanan aku yang
kosong; terangkat melambai ke arah mereka bertiga sebelum aku tarik pintu untuk keluar. Kaki aku menuju ke lif yang adanya di sebelah hujung.

“Rosak?”


“A’ah…” jawab seorang daripada dua lelaki yang ada di situ.


“Dua‐dua?”


“Ada benda stuck. Lima belas minit lagi…” jawab yang seorang lagi.
Aku tak balas. Dengan rasa malas, aku ambil keputusan untuk turun guna tangga. Tangan aku menolak daun pintu. Belum sempat kaki jejak anak tangga ke dua;

“Cepat je jalan?”Aku pusing.


“Tak balik lagi?” aku soal semula sambil pandang Ana di belakang. Kemudian dia menolak daun
pintu dan tertutup. Ana gelengkan kepala. aku tersenyum. Dia juga cuba tapi aku nampak wajah Ana berubah bila dia tundukkan kepala.

“Just wanna say sorry tentang…”


“Don’t feel sorry for that. I’m ok..” aku potong ayat Ana.


“Ah… thanks Han..”


Ana peluk aku. Aku jadi kaget. Paling kaget bila dia tak beri signal untuk memeluk aku. Tambah
kaget saat Ana tak lepaskan aku.

“Erm.. its ok..” Aku jawab lambat‐lambat. Tergagap‐gagap antara mahu dan tidak untuk
membalas pelukan Ana. Perlahan‐lahan Ana lepaskan pelukan dia tapi masih di hadapan aku. Bibir Ana singgah di pipi. Ana diam. Aku terdiam. Masih cuba untuk senyum tapi sungguh kaku.


“I tak biasa…”


“Tak biasa apa?”


Aku angkat kening. Bibir bergetar.
Sekejap telefon bimbit aku berbunyi, aku angkat. Mata pandang Ana.

‐ You dekat mana?


‐ Tunggu kejap, lif rosak. I kene turun tangga.


‐ Ouh.. Make it fast. I dah bosan tunggu dalam kereta.


‐ Sorry.. lagi 10 minit I sampai.


Tutup.


“Zham tengah tunggu I dekat bawah…” aku lari tajuk.
Ana diam.

“Tak balik sekali?’ aku tanya.


“Tak, I bawa kereta… Just beritahu Zham, don’t forget our dinner tonight…”


“Ouh.. ok…” suara aku perlahan. Mata aku berlari‐lari. Tak tenang. Ana senyum memeluk
tubuh.
Aku menjeling E’zham yang asyik memandu.

“Kenapa?” E’zham tiba‐tiba tanya.


“Tahu‐tahu je I tengok you…”


“Habis tu.. you nak tengok siapa lagi..”


“I tengah tengok meter…” aku berdalih.


“Cakap je you tengok I…”


“Why I kena tengok you?”


“I kan the most eligible bachelor kat college..”


“Huh?” Aku kerutkan kening serapatnya sambil pandang E’zham yang matanya terselindung di
balik kaca mata hitam Emergildo Zegna dia. E’zham senyum sinis tapi manis. Pandangannya masih ke hadapan. Sekejap‐sekejap sahaja dia pandang aku.

“Tadi I jumpa Ana…”


“Ok…”


“Dia suruh I ingatkan you tentang dinner malam ni…”


“Alamak!” E’zham jadi sedikit panik.


“Kenapa?”


“I almost forget. I baru plan nak masak untuk you malam ni…”


“Huh?” aku jadi pening.


“I dah beli barang nak masak malam ni…”


“Since when you pandai nak masak untuk I?” aku tanya lagi.


“Since you duduk dengan I lah…” Aku jadi ketawa tapi tak menjawab. Sedikit gelengan seraya
pandang ke arah lain. Tapi kemudian laut fikiran aku bergelombang tentang apa yang E’zham katakan tadi. Tak puas hati rasanya kalau tak tahu kenapa dia mahu masak untuk makan malam.

“Never mind, you ikut join I sekali dinner dengan Ana, ok?”


Gila? Nak jadi orang ketiga. Aku bisik dalam hati.


“Nah.. its ok.. I letih la Zham… esok? Esok je kita dinner sama...” aku kasi alasan. Memang aku
tak akan benarkan diri aku ikut sekali.

“Erm.. ok.. tak push you. So we dinner esok sama‐sama ok…”
Aku diam pandang ke luar. Tangan E’zham mengambil tangan kanan aku yang letaknya di atas peha. Aku tengok E’zham. Dia diam. Ada senyuman manis di mukanya. Aku telan air liur. Lima jemari kasar dia menyelinap memasukki ruang lima jari aku sebelum dia genggam erat. Aku tak bantah. Seluruh ruang tubuh aku menggigil perlahan. Hati aku berdebar, jiwa aku berkocak. Tubuh aku, tapinya tersandar senang. Tangan kanan E’zham masih di stering kereta. Luncur laju membelah kota...

0 comments:

bila muzik mula berbunyi mengalunkan lagu~