welcome

Wednesday, November 26, 2008

pernikahan sulit [ part 7 ]



Dah jenuh dua tangan aku melipat baju‐baju sebelum aku susun cantik‐cantik dalam beg bagasi sederhana besar ini. Mujur buku‐buku dan yang lain‐lainnya aku sudah selesaikan sedikit‐sedikit sebelum ini. Tinggal beberapa perkara saja yang aku masih perlu perhatikan.


Aku mengeliat sekejap seraya rebahkan tubuh atas tilam empuk. Pejam mataku tapi pemikiran
berombak memikirkan perkara yang telah berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku. Aku benar‐benar berharap kalau‐kalau keputusan aku untuk pindah ke rumah E’zham adalah keputusan yang baik. Sekurangnya aku ada teman di kota besar ini.


Aku jadi berdebar bila teringatkan Ana. Si jelita itu makin rajin melayan aku sekarang. Kadangkadang
naik seram kalau baca mesej nakal yang selalu dihantar dia. Tapi aku layankan saja. Siapa yang tak mahu didekati Ana. Makin aku tambah seram kalau teringatkan si E’zham yang makin nakal kebelakangan ini. Entah apa mimpi dia ni, gila dia makin menjadi‐jadi. Aku jadi selalu kaget kalau berdua dengan dia. Ada sesuatu yang aku tak tahu tentang dua manusia ini. Aku tersenyum sekejap. Lucu kalau aku fikirkan.


Sebentar aku teringatkan ibu. Entah apa yang dia buat sekarang. Rindu aku pada ibu yang aku
tinggalkan sejak 6 bulan lalu di rumah. Seorang dia dengan adik bongsu aku. Aku mengelamun terus. Satu‐satu raut muka singgah. Aku jadi pening. Kenapa ni? Aku gosok mata. Tapi seketika air mata bergenang. Ya aku rindukan rumah; rindukan ibu sebenarnya.


“Rindu siapa?” aku tiba‐tiba disergah dengan soalan. Aku pandang pantas lalu tersenyum
sedikit. Cuba sedut‐sedut air mata masuk ke dalam kelopak. Mana mungkin berjaya. Lantas setitik jatuh di pipi.


“Ibu..” aku jawab pendek. Ibu Ngah tersenyum. Dia faham barangkali. Anaknya yang ke dua
juga berada jauh di Copenhagen.


“Susah kalau jauh dengan orang yang kita sayang…” tiba‐tiba Ibu Ngah bernada klise.



“Dah lama saya tak jumpa ibu. Rindu… jarang saya ingatkan dia akhir‐akhir ni…” Aku cuba
masuk ke ruang ayat dia. Sekali sekala mungkin boleh juga.


“Ya, tahu.. ibu kamu kuat…” Ibu Ngah tenangkan aku. Aku diam tengok Ibu Ngah duduk di
sebelah aku. Tangan tuanya di usap perlahan di atas kepala. Lambat‐lambat. Bagai anak kecil, aku diperlakunya. Aku makin tidak tertahan. Kepalaku tunduk ke lantai. Masih keras melawan sedih.


“Kamu juga kuat…”


Aku tergelak. Tak jadi air mata aku keluar. Ibu Ngah senyum.

“Jadi pindah juga?” tanya dia ubah simpang cerita.
Aku tak jawab tapi menoleh ke arah bagasi besar yang ternganga di belakang. Ya, Ibu Ngah pasti tahu jawapannya.

“Nanti dah pindah sana, kalau ada masa jangan lupa datang sini…” pesan Ibu Ngah. Aku
tersengih‐sengih. Memang aku rasa bertuah ada Ibu Ngah. Rasanya dialah mak saudara yang paling memahami aku.

Lagu Give It To You; Sean Paul mengejutkan aku. Aku capai bimbit di sebelah.
‐ Han, I’m on my way to fetch you. Another 20 mnts I’ll reach there. Heavy raining here…



“E’zham dah dekat sampai…”



“Dia amik kamu malam ni?”



“A’ah.. esok cuti, lusa saya dah ada presentation. Esok boleh rehat sikit kat rumah. Tak
rushing…” aku terangkan. Ibu Ngah diam. Ada senyuman sedikit dihujungnya.


“Nanti dah pindah sana, jangan buat‐buat lupa datang sini balik..” aku tergelak sedikit bila
dengar ayat Ibu Ngah. Macam merajuk bunyinya.


“Tak lah… kalau ada masa, Han singgah datang… terima kasih sebab kasi Han tinggal sini for this
few month…”


Ibu Ngah tak jawab. Dua tiga saat kemudian dia keluar dari bilik. Aku diamkan saja. Aku tarik
nafas dalam‐dalam. Aku kemaskan lagi barang‐barang aku. Semuanya perlu diselesaikan sebelum E’zham sampai beberapa minit lagi.


Hujan yang tadinya sedikit lebat makin menggerimis. Kurang 45 minit perjalanan, Lotus Exige kegemaran E’zham mecemar duli memberhentikan enjinnya di laman luas rumah dia. Mujur aku minta E’zham datang waktu begini; tak terlalu letih sangat kalau bekerja dengan cuaca di waktu malam.


“Kalau tak larat nak angkat semua, You ambil yang basic je dulu, others kita amik esok…”
E’zham berikan idea. Tangan dia sibuk membuka pintu rumah.


“Alah, barang I tak banyak sangat… habiskan hari ni je.. esok I nak rest” aku menjawab. E’zham
senyum sedikit. Dua keningnya terangkat setuju. Aku angkat dua beg besar yang paling perlu. Yang lain aku simpan dulu di kereta.


“Welcome to the heaven..” E’zham mendepa tangan. Aku tersengih‐sengih gelengkan kepala.
E’zham tak temankan aku naik ke atas, aku nampak dia keluar ke kereta tapi tak tahu untuk apa. Beg besar aku letak kemas‐kemas di sebelah wardrobe. Sebentar lagi akan aku kemaskan. Aku tak lengah‐lengah hempaskan tubuh aku ke atas katil. Pejam mataku. Aku tarik nafas dalamdalam. Terhela nafas puas bercampur lega.


“Syoknya…” aku buka mata. E’zham di hujung pintu bilik dengan sebuah beg besar & beg portfolio lukisan aku. Aku senyum sedikit, tangan kiri aku menongkat kepala pandang dia.


“Thanks tolong angkatkan barang…” aku ucap saat E’zham letakkan barang di sebelah dua beg
besar. Kemudian dia labuhkan punggung di hujung kaki aku.

“I should say thanks to you…”


“Why?” aku tanya seraya duduk bersila. Sedikit jauh dari E’zham.


“Wanna stay with me…” Aku nampak E’zham senyum lagi. Manis di hujung. Mata dia berbunga.
Aku angkat kening. E’zham geleng kepala.

"Tak lah bosan I duduk rumah besar seorang.."



"Tu lah.. kahwin dengan Ana cepat‐cepat.." aku bernada gurau.
Kami tergelak besar.
Aku bangun hampirkan tubuh di jendela. Langsir labuh bergerak‐gerak.


“Lega hati I dah pindah dari sana…” aku cakap tenang.



“Kenapa?”



“Tak nak bebankan family my auntie.. shes done lot 2 me..” aku berhenti ambil nafas sebelum
sambung,

“And thanks to you too..”


“Why me?” E’zham tanya


“Beri I tempat tinggal sebagus ni..”


E’zham bangun dari dudukkannya, mendekati dan berdiri di sebelah aku. Aku jelling sekejap.
Nampak matanya tercampak ke luar. Lama aku perhatikan dia tapi kemudian mata dia sangkut ke mata aku. Aku angkat kening. E’zham tajamkan pandangan dia. Aku jadi kaget. Anak mata aku berlari‐lari bila lihat dia betul-betul dekatkan diri dengan aku.


"Kalau you nak lebih pun i boleh bagi.." E'zham keluarkan ayat beraninya. Aku tak senyum tapi
membalas pelukan mata dia; kemas.


"Apa yang lebih you boleh bagi?" aku menduga. E'zham tajamkan pandangan dia. Aduh! Kali ini
aku memang tak mampu lepas. Rebah rasanya memandang mata lelaki kacak ini.


“Jangan pandang I macam tu Zham.. bahaya…” suara aku separuh berbisik. E’zham senyum tapi
kali ini senyuman penuh godaan.

"Apa yang you nak?" E'zham tanya aku semula.

Ketawa aku dengar soalan itu.

"Dah lah..." mata aku singgah jam di atas meja katil; 11.45
malam.

"Its already late. Kesian you, must be tired.. pergi rest lah..." suruh aku. Dua keningnya
terangkat.

"Ok.." E'zham menjawab. Tapi haluannya bukan ke pintu keluar; ke bilik air yang ada di sebelah
wardrobe. Aku jadi hairan. Tapi aku biarkan. Aku dengar bunyi air merembes di sinki, aku biarkan lagi. masih teruskan niat aku mahu kemaskan baju. Lima minit tak sampai, E'zham keluar.

Selamba dia keluar dari bilik air tanpa baju tapi ada bermuda pendek bawah pusat. Tertelan air
liur aku melihat susuk tubuh E'zham. Bukan sasa tapi menarik. Bukan putih tapi bersih. Aku pandang dia tapi tak bertanya apa‐apa.

"Sorry, pinjam bilik air..." aku senyum sedikit, membiarkan. Tapi kemudian E'zham lompat naik
ke atas katil.

"Jom..."



"Apa?"



"Jom tidur.. you kata tadi nak tidur?" E'zham tanya sinis.



"You?" aku kerutkan dahi.



"Why? i tak boleh tidur sini?"



"I?" aku tanya.



"Katil ni kan besar... Jom... jom lah.." suara E'zham manja.

Aku garu pipi yang tidak gatal. Aduh!
Gila lelaki ini. Tak kan aku nak tidur dengan dia.


"Kereta you dah kunci ke?" aku tanya soalan bodoh.



"Dah.."



"Pintu?"



"Dah..."



"Lampu?"



"Dah... semua I dah kunci.. Lampu pun dah tutup... lampu bilik you ni tak tutup‐tutup lagi..
tutup dulu..."


Palp! Lampu terpadam. Cahaya yang datang sedikit dari luar menampakkan aku pada Ezham
yang sedang memeluk bantal. Mujur aku memang sudah mengantuk, justeru dengan rasa sedikit segan aku naik ke atas katil dan baring membelakangkan dia. Saat aku sorongkan bantal di kepala, E'zham bersuara, nadanya perlahan.


"Good night, Han..."


Aku diam.


"Kalau sejuk, peluk I..."


Aku tersenyum dengar ayat dia. Memang gatal budak ni.

1 comments:

tidak dikehendaki said...

jeng3x.. apa yg trjd antara mereka ber2 ye..

*senyum sinis*

bila muzik mula berbunyi mengalunkan lagu~