welcome

Thursday, November 20, 2008

pernikahan sulit [ part 3 ]





Lotus Exige kepunyaan E’zham meluncur laju membelah kota. Kaget sangat waktu mula‐mula menaiki kereta mewah begini awal perkenalan dulu. Mana tidaknya, Jangankan ini, kereta pun aku tak pernah ada. Apalagi berangan mahu memijakkan kaki ke dalam kenderaan bernilai setengah juta ini. Aku ketawa dalam hati.


Memang mewah bila duduk dan menaiki pacuan empat roda ini. Bila aku pandang tingkap luar, semuanya menoleh dua tiga kali. Memandang cemburu pada kehebatan kereta ini. Kehebatan tuan kereta ini juga barangkali. Aku tersenyum sendiri. Mata aku terlempar ke langit gelap. Bintang berselerak. Awan nampak kelam tapi bulan terang. Dan kemudian aku memandang ke bawah, di kejauhan. Sebetulnya aku memang tidak tahu ke mana agaknya E’zham mahu tuju kali ini. Jalan raya belum lengang.

Kereta‐kereta masih berselerak. Mungkin masih terlalu awal untuk manusia‐manusia kota pulang ke rumah walaupun jam hampir ke pukul 11 malam.


“Kenapa?” E’zham bertanya tiba‐tiba

“Huh?” Aku kaget buat‐buat bertanya

“Diam je… say something”

Aku senyum sedikit. Aku memang bukan terlalu pemalu tetapi masih tetap terlalu kekok kalau mahu memulakan perbualan. Bahkan dengan orang yang aku sudah kenal sepuluh tahun pun, bukan bererti aku harus menjadi pemula apatah lagi pada seorang kenalan yang aku kenal sekitar dua bulan. Masih pendiam.


“I thought you bukan orang yang pendiam. I silap…” E’zham cakap lagi.


“Kenapa Ana tak ikut?” aku bertanya. Cuba‐cuba memulakan perbualan.


“She must go to Singapore…”


“Bila?”


“Esok… sebab tu dia tak nak ikut. Takut tak dapat bangun pagi”


Aku tak bersuara tapi anggukkan kepala memahami. Diam lagi sekejap itu. E’zham menyuruh keretanya menuju ke sebatang jalan. Aku masih tidak tahu ke mana walaupun aku nampak papan tanda ‘Pusat Bandaraya’. Apa entah yang ada di kota tengah‐tengah malam begini.


“You macam tak biasa ja keluar malam..” E’zham tanya lagi. Aku senyum.


“Ya…” aku jawab pendek.


“Kenapa?”


“I memang tak biasa…”

E’zham diam. Mungkin malas mahu bertanyakan soalan itu.


“Habis kenapa you ikut I keluar malam ni?”


“Dah you ajak, I ikut…”


“Haha! Good answer..” dia ketawa. Aku memandang luar lagi.


“You nak bawak pegi mana ni?”


“Ke satu kehidupan yang you tak pernah rasa..”


“Sounds cool..” aku berseloroh


“Yes! Definitely…”


Aku tak dapat menjangkakan tempatnya tapi aku cuba membayangkan keadaannya. Jangan dia bawak aku ke ‘salah tempat’ sudah. Aku ketawa dalam hati tapi hujungnya ada sedikit kerisauan.


“You cakap hari tu mahu cari rumah lain?”


“Yes. I memang sedang mencari tapi I tak biasa keadaan sini. Tak tahu nak cari dekat mana…”


“Tak tanya mak cik you?”


“Tak lah… malas nak susahkan dia…”


“Rumah i?”


Aku pandang muka E’zham dengan dua kening yang berkerut.


“Mean?” aku bertanya.

“Rumah I kosong…”

“Sory?” aku tanya lagi. Kali ini memang tidak jelas.

“I tinggal seorang. I tak tinggal dengan parent…” dia jelaskan sedikit sambil matanya tetap ke jalan hadapan.

“Realy? I ingat you tinggal dengan keluarga you…”

“Ya tapi itu dulu. I dah tinggal seorang since last year. End of last year…”

“Kenapa?”

“I tak ngam dengan abang I… selalu gaduh. So I decide tinggal sendiri..”

Aku angguk‐anggukkan kepala terus. Memahami jalan cerita dia.

“So how?”

“How what?”

“Nak tak stay dengan I? At least ada yang menemankan I di rumah”

Aku pandang tepat muka E’zham. Sejenak dia ketawa.

“No, I mean at least I ada kawan yang boleh I ajak berbual. Kita pun boleh pergi kolej samasama…”

“Berapa I nak kena bayar sewa rumah you?” aku tanya berbasa basi

“Alaaa.. don’t worried about that. I pun bukan berkira…”

“No, tak boleh piker macam tu, I tak nak tinggal percuma”

“Haha! Yeah.. I faham tapi tu boleh dibincang nanti‐nanti. Da point is either you nak atau tidak…”

“Dekat mana rumah you?”

“Putra Heights”

“Subang?”

E’zham pula anggukkan kepala.

“Macam best…” aku tersengih‐sengih

“Of course… its gonna be so cool..” dia menokok tambah.

“Nanti I pikirkan. Nak kena tanya my mum juga…”

“Yes. You bincang la. I just bagi cadangan. Memandangkan masing‐masing mencari..”

“Haha!” aku ketawa

“Ya lah, you mencari rumah dan I mencari housemate..”

“Haha! Betul.. setuju 100 peratus..” aku bicara sinis.

Sekejap itu aku sampai ke sebatang jalan. Aku nampak papan tanda bertulis ‘Jalan P. Ramlee’. Aku agak kaget dengan suasananya tapi masih bersahaja. Pertama kali rasanya sejak aku jejakkan kaki ke Kuala Lumpur ini. Pertama kali melihat suasana manusia 'nakal' yang selalunya aku dengar hanya melalui pengalaman orang lain. Kata mereka orang kota 'nakal‐nakal' belaka. Aku tidak ngerti tentang maksud itu tapi aku mungkin akan mengerti sekejap lagi. Aku memang agak asing untuk di bawa jelajah suasana malam seperti sini tapi mungkin aku akan ketemu sesuatu.


Kemudian E’zham membawa keretanya ke jalan hadapan. Aku nampak pula ‘Bukit Bintang’. Sekarang aku sudah tahu ke mana anak hartawan ini mahu membawa aku. Memang aku sedang berkawan dengan manusia 'nakal' agaknya. Aku tergelak dalam hati.


Kaki aku langkah lambat‐lambat keluar dari bilik kuliah. Agak letih menghabiskan masa berjam-jam dalam bilik tadi. Menyiapkan modul animasi yang diminta Sir Wong. Apalagi tarikh akhirnya menjelang minggu depan. Aduh! Makin sibuk lah nampaknya. Aku sandang beg silang aku sebaiknya. Fail lukisan aku pegang di tangan kiri. Joe, Nadia, Linda, Amir dengan beberapa lagi budak multimedia sudah mula bising. Nadia paling bising. Gadis 20 tahun ini memang kecoh. Letih melayan.


“Han, nanti aku nak pinjam paper tool kau, aku tak sempat nak salin tadi” Gadafi meminta dengan gayanya.

“Esok aku bagi.. aku nak kene edit sikit..”

“Ok.. kau jangan tak datang esok..”

“Pernah ke aku tak datang kelas…” aku sinis pada dia.

Seketika itu lif terbuka. Mata aku tertampar pada susuk tubuh tinggi lampai yang mempesona. Ana hanya memakai jeans paras lutut dan singlet ketat seperti biasa. Cuma kali ini ikalnya di ikat kemas. Nampak ayu.

“Hey Han..”

Khayalan dipecahkan dengan suara Ana. Aku tak menjawab tapi tersenyum. Mata aku tepat pada senyuman bibir dia. Gadafi, Mikhail dan beberapa lelaki yang lainya memandang Ana yang keluar terus menuju aku.

“Kita orang turun dulu Han, tunggu engkau dekat café bawah…” Nadia cakap. Sekejap itu lif tertutup.

“Zham mana?” aku tanya pada Ana.

“La… I datang ni nak tanya you ada nampak dia tak…”

“I tak tahu. I tak nampak dia dari pagi tadi..”

“I dah call dia tapi tak ada yang menjawab..” Ana jawab begitu.

“Erm.. jom pergi rumah dia…” aku usulkan cadangan.

“Teman I tukar baju dekat rumah I sekejap Han. Lepas tu kita pergi cari Zham..”

Aku terkesima. Aku?

“Please..” Ana separuh merayu.

Aku sedikit gigil tapi kemudian berlagak biasa.

“Ok..”

0 comments:

bila muzik mula berbunyi mengalunkan lagu~