welcome

Thursday, October 23, 2008

pentingnya melihat ke dalam diri sendiri


Yang Pertama : Harus Terima Diri Sendiri
Justify Full
adalah sesuatu yg agak mustahil jika korang mahu semua orang menerima diri korang. jika korang sudah terlupa, kata pepatah melayu yg menyatakan rambut sama hitam hati lain-lain. memang pada asasnya semua manusia dijadikan sama oleh Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani.

bagaimanapun, setiap manusia mempunyai perangai, minat, sikap, sifat dan pembawaan diri yang ketara berbeza. oleh itu, jika korang mahu diterima oleh org lain, maka korang harus cuba menerima diri sendiri dahulu. menerima diri sendiri ertinya suatu kemampuan utk melihat segala kelebihan dan kekurangan diri tanpa prasangka (without prejudice).

biar org lain prejudis dgn korang, tetapi korang sebagai tuan punya diri tidak boleh melakukan perkara yg sedemikian. kebaikan atau keburukan seorang manusia tidak diukur sama sekali dari sudut jasmani wahima suara.

Yang Kedua : Jangan Ukur Diri Dari Luar

aku tahu korang pasti selalu atau penah berkata, "tapi org lain selalu tengok apa yg ada di luar, kalau kita lelaki baikpun, tak ada sapa yang boleh nampak dalam hati kita!". jika korang berkata begitu, korang di pihak yg benar dan aku amat setuju dgn korang. namun, cuba kita lihat perkara ini dari sudut yg berbeza, dari mata seorang lelaki yang sedar tentang nilai peribadi dan personaliti manusia.

maafkan aku jika bertanya, berapa banyak manusia yg cantik, kacak, macho, seksi, pendek kata "sempurna" secara fizikal, yg anda kenal?? bagaimana pula penerimaan mereka kpd manusia yg biasa dan sederhana seperti korang?? adakah mereka dapat menerima korang seadanya??.

aku tidaklah bermaksud manusia yg kelihatan sempurna secara fizikal, mereka itu semua org yg busuk hati, jahat atau cetek. tetapi sayangnya, jarang kita lihat manusia sebegitu yg benar mesra, baik hati atau mudah didekati.

Pesanan Ikhlas..:
kawan ketawa mmg mudah dicari, di kaki lima dan di tepi longkang besar. kawan yg suka ketawakan kawannya, lebih ramai dan ibarat bakteria dan virus yg sebilangan besarnya kepada manusia.

dan mulai saat ini, kita mulakan dua azam dalam hidup kita. yang pertama : harus berjanji untuk tidak lagi ketawakan org lain yg tidak serupa dgn kita. jika tiada apa yg hendak dikatakan, lebih baik kita diamkan diri sahaja. yang kedua : sama-sama kita belajar melihat ke dalam diri sendiri. agar bila sampai waktunya, kita dinilai dan diadili oleh Tuhan, kita tidak akan gagal biarpun di dunia kita, manusia yg dilhat lebih sempurna dari "sempurna"....!!!!

1 comments:

jumapx said...

dalam sesuatu hubungan...kepercayaan harus sentiasa ada...kerana itu adalah kekuatan di dalam sesuatu hubungan...

jangan terlalu mudah percaya pada kata2...kelak kita yang tersesat dr arah mana yang harus kita ikuti dan lalui...

aku hanya mampu pasrah jika ini semua takdirNYA...

bila muzik mula berbunyi mengalunkan lagu~