welcome

Wednesday, October 22, 2008

Cipta Nasib Sendiri...


Kejayaan tidak seharusnya bersandar pada NASIB. Fikiran kita tidak seharusnya mengaitkan "kejayaan" dengan "nasib" kerana ianya akan mengurangkan motivasi untuk diri kite sendiri. Anggapan kejayaan adalah nasib, menjadikan usaha kita untuk berjaya hampir terbengkalai. Oleh kerana itu, kita akan sentiasa menunggu "nasib" untuk menyebelahi kita. Kita akan sering menunggu lucky break untuk terjadi kepada kita. Dan kita akan sering menunggu pintu peluang dibukakan untuk kita. Konsep pemikiran menunggu nasib bukanlah cara yang terbaik untuk mencapai kejayaan kerana "nasib" tidak datang kepada seseorang tanpa usaha yang setimpal.

Apa yang perlu kita buat ialah"ciptakan" nasib kita sendiri - buka sendiri pintu peluang kerana kitalah yang akan menentukan nasib kita sendiri. Sekiranya inginkan kejayaan dan kekayaan, maka kita perlu membentuk diri seperti sebuah kereta mewah. Dalami ilmu dalam bidang kita ceburi. Curahkan usaha bertahun-tahun untuk mendapatkan pengalaman. Dan usaha sekeras mungkin untuk mencapai kejayaan yang gemilang. Jangan sesekali putus asa kerana kejayaan sering terjadi di sebalik kegagalan.

kemudian, apabila kita berjaya di menara gading, ketika itu, kita akan dapati segelintir mereka di sekeliling kita akan berkata. "ahhh...nasib je dia berjaya..nasib badan!!!"...


p/s : untuk sahabat2 yang sedang amik exam
gudluck untuk anda semua!! buat yang terbaik..
untuk Juma, Raja Azim, apiz doakan dari jauh

2 comments:

jumapx said...

tq to apz...
juma akn bt yg terbaik...
terharu pulak...he3

Tiada Alasan Untuk Terus Terbang Mencari Ketenangan said...

insyaAllah..:)

bila muzik mula berbunyi mengalunkan lagu~