welcome

Friday, December 05, 2008

pernikahan sulit [ part 13 ]


Aku jeling muka Fahri sekejap. Ada air liur tertelan di hujung tekak kering aku. Bikin seluruh pandangan aku jadi tak tentu. Benar seluruh laut fikiran aku gelora. Tak senang dengan usikkan Fahri. Risau kalau‐kalau dia tahu hubungan sulit aku dengan E’zham. Sekejap itu dia tersengih.

“Nanti kita boleh cerita tentang tu…” dia bisik lagi. Menggoncangkan isi hati aku.


“Ok! We end our class today here. Esok jangan lupa, I nak tengok hasil kerja interface anda and
make sure semuanya perfect. Kalau tak, I bunuh you semua…” suara garau Sir Wong yang ada usikkan di akhir ayat dia kejutkan mereka, kejutkan aku yang terpaku dengan ayat sinis Fahri.

Aku menangkup muka dengan telapak tangan. Tak tahu mana satu yang mahu aku fikirkan.
Fikirkan tentang interface aku yang belum siap atau tentang Fahri yang masih di sebelah aku. Arh!

“Kita nak ke mana?” Fahri tanya buat kepala aku putar balik tentang keinginan mahu liburkan
diri selepas ini.

“Ermh…” aku hilang ayat.


Fahri pandang tegak semula ke depan. Aku mengerling sekejap tapi kemudian kemaskan apa
yang ada di depan mata. Letakkan pensil kayu, pembaris, pemadam dalam bekasnya. Tutup sketch book aku; masukkan dalam beg.

“Bawa balik?” Fahri tanya.


“Apa?”


“Kerja you…”


“Yeah. I kene buat last touch up kat rumah…” aku jawab tapi nadanya agak lambat. Penat
agaknya perah otak sedari pagi. Mujur hampir 80% siap. Bakinya aku fikir mahu siapkan malam nanti. Sekejap aku lihat semuanya sudah keluar dari pintu kelas.

“No idealah Ari…” aku jawab soalan dia yang pertama tadi.
Aku dah sangkutkankan beg di bahu, menolak daun pintu. Fahri ikut di sebelah.

“I know…” Fahri bersuara waktu kami sedang tuju ke lif.


“Apa?”


“I know where the place to go…”


“Mana?”


“Secret…” hujung mata dia dikecilkan. Pandang nakal pada aku.


“You jangan bawa I pergi tempat merapu…” aku pesan tapi dengan nada gurau.
Fahri tergelak tapi kecil.

Mata aku terpasak pada angka di depan lif tapi seluruh isi pemikiran aku berputar memikirkan
ke mana mahu dibawa lelaki ini.

* * *


Aku pejam mata serapatnya. Aku depa tangan selebarnya dan aku sedut udara sepuasnya.
Kemudian rambut yang aku simpan sejak berbulan lalu; yang belum terpotong, aku seka dan terbiar pegang belakang kepala.

Sekejap aku pejam mata. Gelapkan pandangan. Kosongkan pemikiran. Sesaat lepas itu aku
buka, meliar pada langit yang belum bercampur warna kuning, jingga dan biru sebelum aku lemparkan jauh‐jauh pada mentari yang sedang sembunyi. Subjek utama yang indahkan pemandangan petang.

Mendengus lagi aku.


“Ini port biasa I…” Fahri kejutkan aku dengan suaranya yang aku dengar ada di belakang tapi
aku tak menjawab. Mulanya aku memang tak ada idea ke mana lelaki ini mahu hangkut aku petang‐petang begini.

Hampir setengah jam duduk dalam kereta, aku diam sahaja. Jalan yang dilalui Fahri untuk
sampai ke sini memang sangat asing. Bukan jalan yang biasa diguna E’zham yang selalunye ke tempat‐tempat besar dan menjadi tumpuan budak‐budak muda.

Fahri bawa aku ke tempat yang sebenarnya ikut jiwa aku.
Agak terkejut waktu dia hentikan kereta di tempat yang sunyi. Tempatnya paling hujung dan dia biarkan kereta di luar jalan sebelum aku dibawanya ke tengah padang luas yang penuh dengan rerumput tinggi; terbiar entah berapa lama sampai tumbuh jadi lalang. Ada pokok besar tertanam asli di sana sini jadi penyejuk mata.

Kalau dongak ke langit, mata tertawan pada awan tebal. Hujung telinga dihadiahkan dengan
suara kicau burung yang nyanyikan lagu petang. Aku terpesona biarpun tempatnya bukanlah sempurna tapi nyaman dan suasana yang jauh dari hiruk kota benar buat aku terharu. Fahri pandai pilih tempat.

“Selalu lepak dengan siapa?” aku tanya.


“Seorang…”


“Tipu…” aku tuduh.


Fahri tak senyum tapi matanya lihat aku, lama.


“You orang pertama yang I bawa lepak dengan I, di sini…” luah dia yang ayatnya aku dengar
jujur.

“Kenapa?”


“Seems like you je yang nak lepak dengan I di tempat yang macam ni…”


Aku terdiam kemudian menoleh badan tengok Fahri. Orangnya tinggi dikit dari aku. Kulit sawo.
Mukanya bersih. Matanya persis lelaki jepun. Ada kumis terhias di atas bibirnya yang merah sederhana. Lengannya terisi cantik biarpun bukan sasa. Dadanya nampak bidang apalagi tersarung singlet yang ikut betuk tubuh.

Sebelah tangannya menyeluk saku jeans. Sekilas aku lihat kacamata Amergildo Zegna dia yang
tersangkut di kolar baju. Sempurnakan penampilan.

“You yang tak tanya dia orang, mana dia orang nak ikut…” terang aku yang sebetulnya butuh
penjelesan. Fahri lirik senyuman seraya alihkan matanya lihat arah lain. Anak tekaknya bergerak; menelan liur.

“Ya, but I don’t have clue, who should I bring kecuali you…” Fahri sebut lagi tentang aku.


“Pandai…”


“Apa?” dia tanya.


“You bawa orang yang betul…”


"I tahu... Pilihan I selalu betul..." senyuman Fahri yang mengusik menemankan ayat dia. Manis
liriknya. Aku tergoda tapi bukan jatuh cinta.

“Dulu ini bukan tempat untuk I. Seseorang yang kenalkan I dengan suasana macam ni. Sampai I
jadi melekat. Kalau I tak tahu mana nak pergi, I ke sini…”

“Siapa?” aku tanya kerana aku paling tertarik pada orang yang kenalkan tempat ini.


“My ex‐couple. My dead ex‐couple…” Fahri gelak besar lepas nadanya menekan pada ayat yang
ke dua sebelum dia sambung sedikit;


“Cerita lama…”


Aku terdiam. Fahri menguis dagu yang ada janggut sejemput. Aku faham maksud dia cuma aku
tak tanya. Takut juga mood petang dia yang baik, terosak.

“I tak tahu you suka tempat macam ni…”


“Kenapa?”


“Ingatkan lelaki yang macam you lebih suka tempat high class, macam…”


“Macam E’zham?” Fahri potong ayat aku yang tak habis. Aku kerutkan kening sebelum beri
gelengan kecil dan tersenyum. Tapi aku habis ayat waktu dia timbulkan nama E’zham.

“Dah lama?” dia tanya.


“Apanya?”


“Dengan E’zham…”


“Kenapa dengan E’zham?” aku saja tanya biarpun aku tahu apa yang dia mahu tahu. Fahri
senyum nakal.

“Dah lama kenal E’zham?”


“Dia orang pertama yang I kenal since I datang ke sini…” aku terus terang.


“No wonder…”


“What?”


“Kalaulah I yang jadi orang pertama, mesti I dapat peluang ajak you stay at my home…” ayat
Fahri buat aku terkedu.

“Sort of…” aku berbasa basi. Tak mahu terus rasa janggal dengan usikkan Fahri.


“But he such a nice guy. Dia banyak tolong I. At least ada orang yang boleh I harapkan…” aku
sambung buat seluruh mata aku terbayang wajah E’zham. Aku jadi rindu.

“Sayang you dekat dia…” Fajri usik aku lagi.


“Stop teasing me…” aku gelak dalam suruhan.


“Betullah.. tengok u too closed dengan Zham, Dah macam couple…”


Aku tak beliakkan mata tapi seluruh jantung dan isi dalam aku bergoncang.


“Couple? Gila? Dia kan dah ada Ana…”


“Ah! Ana tu untuk cover line…”


“Ish! You mean what?”


Fahri jeling dengan mata nakal. Aku terima jelingan itu dengan rasa tak senang biarpun aku
ngerti maknanya.

“No comment… Zham ada alasan dia sediri kenapa dia macam tu. Tapi since I kenal dia berdua,
they do nice to me…” aku puji lagi kali ini untuk Ana juga. Fahri senyum. Aku diam sekejap.

“Jom lepak kat kereta…”


Aku tak banyak cakap. Memang aku mahu keluar dari lalang‐lalang yang melingkar. Mujur Fahri
yang timbulkan niat itu. Aku membontoti Fahri dari belakang keluar dari situ tuju ke kereta yang tersadai di bibir jalan raya.

Aku ikut dia bersandar di badan kereta. Tak tahu dia pandang ke mana tapi aku sedang
perhatikan semula padang lalang yang terhampar di depan aku. Sebelah sana ada tasik kecil.

Pemandangan kiri kanan di sekitar Cyberjaya yang pertama kali aku jejakkan kaki ini bukanlah
mengkagumkan cuma kerana ia sesuatu yang baru untuk aku jadi aku mahu nikmatinya. Dan sewaktu laluan kami di Putajaya tadi, mata aku kekenyangan jamu selera dengan pemandangan bangunan di sana. Binaannya indah.


Bikin aku yang memang kejakunan ini
terdetik; siapalah yang pandai sangat mahu perah otak untuk cipta reka bangunan seperti ini di Malaysia.

“Erhan…” Fahri memanggil. Sedap suara dia.


“Herm?” aku pusing muka lihat Fahri yang tegak ke depan.


“Jadi ikut I ke Johor?”


Aku layarkan fikiran aku pada ajakkan dia suatu hari dulu.


“Bila?”


“Minggu depan…”


“Berapa hari?”


“Competition hari Ahad. By Friday boleh gerak sebab I nak kene buat registration before hari
pertandingan. Malam, kita balik sini…”

“Boleh juga, nanti singgah sekali ke rumah I, kita tidur sana…” cadang aku teringatkan kawasan
Pasir Gudang yang jauhnya tak seberapa dari kawasan rumah.

“Tak jauh ke?”


“Half and hour dari rumah ke Pasir Gudang…”


“Cool…”


“Tapi you tidur luar…” aku mengusik buat Fahri tergelak.


Dia pandang aku selepas tawanya reda. Sengaja aku tak alihkan dua anak mata hitam aku
membalas apa yang dia lihat. Cuma mahu uji tajam mana pandangan itu dan jauh mana kekuatan aku.

Bibir dia tergerak sedikit. Aku nampak anak tekak dia telan air liur lagi. Mata dia berkerlip sekali
dua sebelum mula bertukar cara. Fahri pandang dengan mata menggoda. Hujung bibir dia ada senyuman. Melirik sangat nakal.

“Kenapa?” suara aku tersekat serentak dengan sebelah kening terangkat.


“Nothing…”


“Then?”


“Suka tengok you…”


Pecah tawa kecil aku.


“Part mana you suka tengok?”


“Setakat ni untuk part yang dibenarkan ja…”


Ahh.. pandai Fahri mengayat buat aku sengih lagi.


“Tak tahan…” suara dia perlahan. Bukan berbisik tapi seksi.


“Jangan pandang I macam tu…” aku suruh bila lihat mata dia asyik menjamah muka aku.
Bukanlah muka saja tapi sekejap‐sekejap mata dia turun naik. Aku gerun kalau diperhati lama.

“Kenapa?” kali ini dia tanya.


“Is it just me or is it getting realy hot in here…” aku cakap sinis.


“So, what should i do to calm u down?” cantik soalan dia bikin aku terkedu.


“Blow me…”


“Jom, masuk…” Fahri ajak waktu dia seraya masuk ke dalam kereta. Aku jadi terpanggil dengan
ajakkan.

Hujung pintu kereta Subaru Impreza warna hitam metalik itu aku buka sebelum masuk ke
dalam. Aku baru‐baru mahu dudukkan diri atas kerusi, Fahri jalarkan tangan mengambil tengkuk aku.

Bibir dia singgah sekejap di bibir aku.


“You lebih berani dari E’zham…” aku cakap membisik sewaktu lepaskan sentuhan bibir dia yang
aku rasa untuk kali pertama. Sebelah tangan dia yang lagi satu sudah merangkul pinggang aku yang tersenget menghadap Fahri.

“More than ever you thought…” dia menyambung sempurnakan apa yang terlintas di fikiran
aku. Helahan nafas dia aku dengar perlahan. Dia kucup lagi, kali ini singgah ke pipi dan sampai di hujung telinga dia bisik;

“Ke rumah I…” dia mengajak.


Aku diam dan aku serba salah tapi siapalah yang mampu menolak kalau ajakkannya datang dari
Fahri biarpun aku pasti akan berlaku lebih dari ini kalau aku ikut dia pulang ke rumah. Sedang laut fikiran aku berputar mahu beri jawapan, aku dikejutkan dengan bunyi bimbit yang berlagu. Fahri lepaskan rangkulan. Aku ambil beg sandang yang terlantar di kerusi belakang sebelum tangan meliar mengambil bimbit yang masih bergegar.

Mata aku lihat nama yang terpapar.
E’zham Ah! Potong betullah!Justify Full

bila muzik mula berbunyi mengalunkan lagu~